sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Urheilukoirako?

Monesti urheilukoirana pidetään esim. valjakkokoiria, paljon kisaavia agilityhirmuja, ylipäätään aktiivisesti kisaavia ja niihin treenaavia koiria.

Osallistuin viime vuoden loppupuolella Uljaksen kanssa hyppytekniikkaseminaariin ja sieltä jäi vahvimpana (monen muun asian lisäksi) yksi kouluttajan kommentti: jos treenaat koirasi kanssa tavoitteellisesti edes yhden kerran viikossa, on koirasi urheilukoira! Agilitykoiran tulee olla fyysisesti hyvässä kunnossa, VAIKKA treenattaisi omaksi iloksi kerran viikossa.

Noh, meillä on sitten yksi urheilija taloudessa. :D  Tuo seminaariviikonloppu avasi silmiäni lisää ja sen jälkeen olenkin ravitsemukseen, nesteytykseen ja liikuntaan kiinnittänyt entistäkin enemmän huomiota.
Maailman parhaat valjaat: Zero dc! Niistä en enää luovu!
Muutettiin kesällä Ylämyllylle ja meillä on mahdollista päästä metsään ja pellolle kirmaamaan melkein omalta kotipihalta. Lähes jokapäivä pojat pääsee vapaana liikkumaan metsään. Huippua on myös se, että erilaista metsämaastoa on pienellä alueella paljon, joten rasitus on monipuolista. Usein liitän myös pientä tokotreeniä tai agilityn ohjaustekniikoiden hiomista lenkkien oheen. Talvella tykätään käydä myös jäällä lenkkeilemässä ja kesällä tottakai pojat pääsee uimaan. Kerran pari viikossa pyrin huolehtimaan siitä, että käydään tasaisella hihnalenkillä. Vauhtina kävely, kesällä hidas (taluttajan kunnon mukaan :D ) hölkkä. U pääsee kesäisin myös pyörän vierellä ravaamaan. :) Pssst, näyttelykoiran ravin kannalta tuo pyörälenkkeily on parasta! :)

 Seuraamista ja käännösharjoittelua. Ja springerimäinen liikkeellelähtö ;)

Hallilla treenataan aksaa kerran tai kaksi viikossa. Kerran viikossa ratatreenit ja jos pääsen ns. vapaavuorolla käymään treenaan enimmäkseen yksittäisi juttuja, kuten kontakteja ja keppejä. Nyt olen sisällyttänyt hyppytekniikkatreenit harjoitteluun ja ne ovat loistavaa jumppaa koiralle. :)

Ruokinnassa olen kiinnittänyt huomiota erityisesti nesteen saantiin. Lihaa tarjotessa laitan ruokakuppeihin myös vettä, treenipäivinä Mineral Drinkkiä, reilusti. Pojat syövät siis herrrrrkullista lihavelliä. ;) Jos menen treenaamaan aamulla/aamupäivällä, otan jauhelihan mukaan ja käytän sitä treenipalkkana. Motivaatio nousee potenssiin sata! :)
Palautumisen kannalta hyväksi tuotteeksi olen todennut Shy Feederin. Sitä menee kuppiin tällä hetkellä päivittäin. Silloin tällöin tarjoilen myös magnesiumia. Ostoslistalla olisi C-vitamiini.
 
Tarjolla tänään possun jauhelihaa, merilevää, shy feederiä sekä pellavansiemenöljyä
Apukokki vahtii, että tulee riittävät annokset ;)


Lihashuollosta voisi kirjoittaa oman tekstinsä, jos lukijoita kiinnostaa? :) Tästä tulisi maratonpostaus, jos siitäkin höpöttelisin tähän samaan tekstiin. :D Lyhyesti lihashuolto on meillä alku- ja loppuverryttelyt, tasapainojumppa, fysioterapia sekä back on track loimi.

3 kommenttia:

  1. Ehdottomasti kiinnostaa lihashuolto. Meillä ois ens kesänä tarkotus taas palailla viehejuoksun pariin ja tuo lihashuolto tosiaan mietityttää.
    terv. Mari, Mocca, Rellis ja Tobi

    VastaaPoista
  2. Pitääpäs ihan ajatuksen kanssa kasailla juttua meidän poikien lihashuollosta. :)

    VastaaPoista
  3. Mahtava kirjoitus. :) Lihashuoltoa ei tunnu tulevan mietittyä koskaan liikaa!

    VastaaPoista